Vår jobb er å skaffe mat til folk. Helt enkelt. Til folk bosatt i
Norge og til folk bosatt i landene vi eksporterer sjømat til, fra
Japan i øst til USA i vest. Fisk er den viktigste proteinkilden
for halvparten av klodens befolkning, og vi spiser stadig mer
av den. Siden 1960 har verdens fiskekonsum per person doblet
seg. Det samme har verdens befolkning. Hver dag bidrar Norge
med 36 millioner sjømatmåltider på det globale middagsbordet,
og som et av Norges største sjømatkonsern er dette også en av
Nergårds viktigste oppgaver.
Verden trenger mer mat. Historien har dessverre vist oss at
ressursene i havet er ikke utømmelige. De siste 40 årene har
internasjonalt samarbeid og økt kunnskap om artenes volum
og vandring, gitt oss verktøy for å beregne og fastsette et mer
bærekraftig uttak av havets ressurser. Økt etterspørsel er delvis
løst gjennom vekst i havbruk.
Fangst, landing og foredling av villfisk er likevel grunnstam-
men i norsk matproduksjon. Da er vi avhengig av et levende
kystsamfunn med arbeidsplassene fiskeriene kan gi. Alle som
jobber med å levere 36 millioner sjømåltider hver dag må opp-
leve at det de skaper gir verdier for egen og for samfunnets del.
For Nergård er det derfor viktig å være tilstede i hele nærings-
kjeden; fra forskning og forvaltning til fiskeri, industri og
marked. Økt samarbeid langs hele aksen er en forutsetning for å
sikre bærekraftig aktivitet langs vår 100.000 km lange kystlinje.
Vi må jobbe aktivt for å sikre jevn råstofftilgang gjennom hele
året og at folk dermed har arbeid langs kysten – året rundt.
Norsk sjømat er vår viktigste merkevare og vårt viktigste bidrag
til en verden som enda ikke har sett sin befolkningstopp. Vi
tror Norge kan bli et foregangsland innen produksjon av sunn,
bærekraftig og trygg mat ved å sette våre kunder først og tilpas-
se produksjonen deretter. Det vil gi mer mat på bordet og økt
lønnsomhet.
folket
5
NERGÅRD ÅRSRAPPORT
2015